

1.1. Інструкція з охорони праці (далі – інструкція) розроблена згідно з вимогами законодавства України і встановлює правила виконання робіт і поведінки працівника на території підприємства, у виробничих та службових приміщеннях, та на робочому місці відповідно до державних, міжгалузевих і галузевих нормативних актів про охорону праці.
1.2. Дія інструкції поширюється на водія автотранспортних засобів або працівників, що у своїй роботі використовують автотранспортний засіб (далі – водій).
1.3. Водій зобов’язаний знати і виконувати вимоги нормативних актів про охорону праці, правила поводження з машинами, механізмами, устаткуваннями та іншими засобами виробництва, користуватися засобами колективного та індивідуального захисту, проходити у встановленому порядку попередні та періодичні медичні огляди”.
1.4. Залежно від конкретних умов організації виробничого процесу, а також у зв’язку з допущеними аваріями і нещасними випадками, до інструкції можуть вноситися зміни і доповнення, які викладаються на окремому аркуші за підписом керівника відповідного структурного підрозділу.
1.5. Інструкція є обов’язковим для виконання нормативним документом для водія.
1.6. До виконання робіт, які проводяться водієм, допускаються особи, які:
1.7. Водій зобов’язаний:
1.8. В процесі роботи на водія можливий вплив небезпечних і шкідливих виробничих чинників:
1.9. На даних роботах водію видається безкоштовно за установленими нормами спеціальний одяг та інші засоби індивідуального захисту.
1.10. Для запобігання виникнення пожежі на автомобілі дотримуватись наступних правил:
1.11. Під час виконання своїх обов’язків водій повинен дотримуватися вимог санітарних норм та особистої гігієни:
2.1. Ознайомитися з умовами, характером та обсягом робіт, що будуть виконуватися.
2.2. Підготовити автомобіль до роботи.
2.3. Перевірити та одягти спецодяг, засоби індивідуального захисту.
2.4. Провірити шляхом зовнішнього огляду наявність відповідність робочої зони вимогам безпечної роботи:
2.5. При виявлених несправностях у роботі та засобів колективного захисту сповістити безпосереднього керівника та не приступати до роботи з несправним обладнанням.
Під час виконання роботи водій зобов’язаний:
3.1. Дотримуватись безпечного проведення робіт та правил охорони праці, пожежної безпеки. У процесі роботи дотримуватися:
3.2. На лінії під час керування водій повинен:
Перед подачею автомобіля назад водій повинен переконатися, що його ніхто не об’їжджає і поблизу немає людей та будь-яких перешкод.
3.4. Перед початком руху заднім ходом в умовах недостатнього огляду ззаду (із-за вантажу в кузові, при виїзді із воріт тощо) водій повинен вимагати, а власник зобов’язаний виділяти працівника для організації руху автомобіля.
3.5. Вибирати швидкість руху необхідно з урахуванням шляхових умов, оглядовості та видимості, інтенсивності та характеру руху транспортних засобів та пішоходів, особливостей і стану автомобіля та вантажу що перевозиться.
3.6. Під час зупинки (стоянки) автомобіля водій, залишаючи транспортний засіб, повинен вжити всіх заходів проти самовільного його руху: зупинити двигун, встановити важеля перемикання передач в нейтральне положення, загальмувати автомобіль стоянковим гальмом.
3.7. Якщо автомобіль стоїть навіть на незначному уклоні, слід додатково підставити під колеса упорні колодки.
3.8. На спусках та підйомах, де спосіб постановки не регламентується засобами регулювання руху, транспортні засоби слід ставити під кутом до краю проїжджої частини так, щоб виключити можливість їх самовільного руху.
3.9. Виходячи з кабіни автомобіля, водій повинен попередньо переконатися у стані поверхні (наявність вибоїн, слизькості, сторонніх предметів тощо), а при виході на проїжджу частину дороги – ще і у відсутності руху як у попутному, так і зустрічному напрямках.
3.10. Під час постановки транспортних засобів під вантажно-розвантажувальні роботи слід вжиті заходів, що попереджують самовільний рух транспортного засобу.
3.11. Ящиковий та інший штучний вантаж слід укладати так, щоб під час руху (зрушенні з місця на крутих поворотах, різкому гальмуванні) він не міг перемішуватися по підлозі кузова. У разі наявності зазорів між окремими місцями вантажу слід вставляти між ними міцні дерев’яні прокладки і розпірки. Тару з рідинним вантажем установлюють пробкою догори.
3.12. Скляну тару з рідинами слід перевозити тільки в спеціальній упаковці, її необхідно встановлювати вертикально (пробкою догори). Не встановлювати вантаж у скляній тарі один на інший (у два ряди) без відповідних прокладок, що захищають нижній шар від розбивання під час руху.
3.13. Пильні вантажі слід перевозити у закритих кузовах, при цьому слід вжити заходів, що виключають їх розпилювання під час руху.
3.14. Водій та робітники, які зайняті на перевезенні, навантаженні та розвантаженні пильних вантажів або хімічних речовин, повинні бути забезпечені відповідними засобами індивідуального захисту.
3.15. Водій повинен дотримуватись наступних правил:
3.16. Напівпричепи слід завантажувати, починаючи з передньої частини, а розвантажувати – із задньої частини.
3.17. Вантажно-розвантажувальні роботи в охоронних зонах повітряних ліній електропередач слід виконувати тільки після проведення цільового інструктажу і оформлення наряд-допуску, який видається організацією, відповідальною за виконання робіт.
3.18. Кузов автомобіля перед подачею до місця навантаження контейнерів має бути очищений від сторонніх предметів, а також снігу, льоду, сміття тощо. Покрівля контейнерів також має бути очищена вантажовідправником (вантажеприймачем) від снігу, сміття та інших предметів.
3.19. Під час транспортування контейнерів водій зобов’язаний додержуватись таких заходів:
3.20. Відповідальність за стан під’їзних шляхів і вантажно-розвантажувальних площадок несуть власники підприємств, які їх експлуатують.
3.21. Під час розміщення автомобілів на вантажно-розвантажувальних площадках відстань між автомобілями, що стоять один за одним (у глибину), має бути не менше 1 м, а між автомобілями, що стоять поряд (по фронту), не менше 1,5 м.
3.22. Якщо автомобілі встановлюють для навантаження або розвантаження поблизу будівлі, то слід передбачати відстань між будівлею і задньою частиною автомобіля не менше 0,8 м.
3.23. Відстань між автомобілем і штабелем вантажу має бути не менше 1 м.
3.24. Під час навантаження (розвантаження) вантажів з естакади, платформи, рампи, висота яких дорівнює висоті підлоги кузова, автомобіль може під’їхати щільно до них.
3.25. У разі різної висоти підлоги кузова автомобіля і платформи, рампи, естакади необхідно використовувати трапи, перекладки тощо.
3.26. Естакади, платформи, рампи для проведення вантажно-розвантажувальних робіт із заїздом на них автомобілів слід обладнувати огородженням, покажчиками допустимої вантажопідйомності і колесовідбійними пристроями. У разі їх відсутності в’їзд на естакади, платформи, рампи не дозволяється.
3.27. Водіям, вантажникам та іншим особам під час стоянки, не відпочивати та не спати в кабіні, салоні автомобіля з працюючим двигуном.
3.28. Дотримуватись:
3.29. Особи, які знаходяться в автомобілі, зобов’язані виконувати вимоги експедитора з питань безпеки.
3.30. Водій зобов’язаний перевірити відповідність складання, розміщення та надійність кріплення вантажів і тентів на транспортному засобі вимогам безпеки, а у разі виявлення порушень – вимагати від особи, відповідальної за навантажувальні роботи, ліквідувати їх.
3.31. Вантаж має бути розміщений, а при необхідності закріплений на транспортному засобі так, щоб він:
3.32. Маневрування транспортних засобів з вантажем після зняття з них кріплення не допускається.
3.33. Не виконувати будь-які роботи з обслуговування та ремонту транспортних засобів на відстані ближче 5 м від зони дії вантажно-розвантажувальних машин.
3.34. Під час участі у колоні з двох та більше автомобілів в рейсі для спільної роботи на строк більше двох діб водій повинен виконувати вимоги особи, яка призначена керівником для всієї групи автомобілів.
3.35. Буксирування несправних автомобілів слід здійснювати тільки на жорсткому буксирі. Відстань між автомобілями має бути не більше 4 м. Під час буксирування за кермом буксируваного автомобіля має знаходитися водій.
3.36. Паління дозволяється тільки у спеціально відведених для цього місцях.
3.37. Умови та фактори за яких робота повинна бути припинена:
3.38. При пересуванні по приміщенню, території та по сходах бути уважним і обережним. Особливо обережним бути під час дощу та після вологого прибирання.
3.39. Порядок повідомлення адміністрації про нещасний випадок:
4.1. Після закінчення роботи прибрати місце проведення робіт, автомобіль поставити на місце стоянки.
4.2. За необхідністю залишити заявку на поточний ремонт з переліком несправностей, які належать усуненню.
4.3. Інвентар, спецодяг і засоби індивідуального захисту опорядити і помістити у відведене для них місце.
4.4. Не мити руки в мастилі, бензині, гасі, не витирати їх брудним ганчір’ям. Вимити руки з милом, за можливості прийняти душ.
4.5. При виявленні недоліків у роботі автомобіля, обладнання та засобах колективного захисту повідомити безпосереднього керівника чи іншу посадову особу особисто або за неможливості повідомити по телефону.
Ознаки можливих аварійних ситуацій:
5.1. У разі дорожньо-транспортної пригоди, причетні до неї повинні:
5.2. У разі створення аварійної ситуації під час проведення ремонту та технічного обслуговування необхідно:
5.3. У разі вимушеної зупинки автомобіля на узбіччі або на краю проїжджої частини дороги для проведення ремонту водій зобов’язаний ввімкнути аварійну світлову сигналізацію та встановити знак аварійної зупинки або червоний ліхтар на відстані не ближче 20 м до транспортного засобу в населених пунктах та 40 м – за їх межами.
5.4. У разі відсутності у водія необхідних пристроїв та інструменту для безпечного виконання конкретного виду робіт ремонт не проводити.
5.5. Не допускати до ремонту автомобіля на лінії сторонніх осіб (вантажників, пасажирів тощо).
5.6. Уразі вимушеного ремонту в дорожніх умовах необхідно:
5.7. Під час буксирування не я перевозити людей, як в першому, так і в другому автомобілі.
5.8. Не буксирувати: під час ожеледиці, двох і більше автомобілів одночасно, автомобілів з причепом.
5.9. Як виняток допускається буксирування автомобіля з одним причепом, але загальна довжина зчеплених автомобілів не має перевищувати 22 м.
5.10. Буксирування автомобілів з несправною гальмовою системою дозволяється лише в тому разі, коли забезпечується слідування буксируваного автомобіля слідами буксируючого і унеможливлюється відключення ланки, що з’єднує автомобілі, під час руху (жорстке зчеплення).
5.11. Надання першої долікарської допомоги.
5.11.1. Надання першої допомоги при ураженні електричним струмом.
При ураженні електричним струмом необхідно негайно звільнити потерпілого від дії електричного струму, відключивши електроустановку від джерела живлення. При відсутності у потерпілого дихання і пульсу необхідно робити йому штучне дихання і непрямий масаж серця .
5.11.2. Перша допомога при пораненні.
Для надання першої домедичної допомоги при пораненні необхідно розкрити індивідуальний пакет, накласти стерильний перев’язочний матеріал, що міститься у ньому на рану і зав’язати її бинтом. Особливо важливо застосовувати настойку йоду при забруднених ранах.
5.11.3. Перша допомога при переломах, вивихах, ударах.
При переломах і вивихах кінцівок необхідно пошкоджену кінцівку укріпити шиною, палицею, картоном.
При передбаченому переломі черепа необхідно прикласти до голови холодний предмет або зробити холодну примочку.
При переломі ребер, ознакою якого є біль при диханні, кашлю, чиханні, рухах, необхідно туго забинтувати груди чи стягнути їх рушником під час видиху.
5.11.4. Надання першої допомоги при опіках кислотами.
При попаданні кислоти на шкіру, ушкоджені ділянки необхідно ретельно промити водою на протязі 15-20 хв. після цього пошкоджену кислотою поверхню обмити 5%-ним розчино питної соди. При попаданні на слизову оболонку очей кислоти необхідно очі ретельно промити водою протягом 15-20 хв. Після цього промити 2%-ним розчином питної соди.
5.11.5. Надання першої допомоги при теплових опіках.
При опіках вогнем, парою, гарячими предметами ні в якому разі не можна відривати пузирі. При I ст. обпечене місце обробити ватою, змоченою етиловим спиртом. При опіках II ст. обпечене місце обробляють спиртовим, 3%-ним марганцевим розчином. При опіках III ст. накривають рану стерильною пов’язкою та викликають лікаря.
5.11.6.Перша допомога при кровотечі.
Для того щоб зупинити кровотечу, необхідно підняти поранену кінцівку вверх;
Кровоточиву рану закрити перев’язочним матеріалом, якщо кровотеча зупинилася, то не змінюючи накладеного матеріалу, поверх нього покласти ще одну подушечку з іншого пакета чи кусок вати і забинтувати поранене місце;
При сильній кровотечі, яку не можна зупинити пов’язкою, застосовується здавлювання кровоносних судин, які живлять поранену область, при допомозі згинання кінцівок в суглобах, а також пальцями, джгутом або закруткою; при великій кровотечі необхідно терміново викликати лікаря.
5.5. У разі виникнення пожежі, негайно приступити до її гасіння. Вимкнути електроенергію. Пам’ятати, що палаючу електромережу, електроприлади слід гасити тільки вуглекислотними, порошковими вогнегасниками, піском. Організувати евакуацію людей та матеріальних цінностей з небезпечної зони. При необхідності викликати пожежну допомогу за тел. 101, організувати зустріч прибуваючих пожежних підрозділів.